2009/06/18

Allergisk mot jordgubbbar och antagningsbesked




Och vad är nu detta för bild att börja ett blogginlägg med? Jo, det kan jag lätt berätta. Det var i detta fönster som de senaste 4 åren och ett antal månader tog sin början. Det här är nämligen Jespers gamla fönster från när han bodde i Falun. Och just Falun är den gemensamma nämnaren här, för idag (efter timmar av väntan och till och med lite magknip) kom beskedet från Folkuniversitetet i Falun. Och de tyckte om mig. Jag är antagen till utbildningen Hälso- och sjukvårdssekreterare som börjar den 19 augusti i år. Det är en trevlig egoboost, det visar att jag övertygade intervjuaren om att jag är en student som de söker och dels är det ett sätt att ge mig själv en chans att prestera och bli så bra som jag vill bli. Det känns förstås jättebra att komma in!

Och jag vet att åsikterna säkert går isär om den här idén. Må så vara. Jag tror att när jag väl har bestämt mig, när sommarledigheten har fått göra sitt så kommer alla de praktiska detaljerna lösa sig. Det är klart att jag oroar mig för Jesper, för var han ska bo, vad han ska göra och hur det ska bli. Ska jag, av egna egoistiska skäl och bara för min skull, ge upp den fina lägenheten, vårt mysiga samboliv, vår interna humor och tryggheten? Eller är det så att jag ger oss en chans att ha det lika bra, lika mysigt och lika internt när jag är färdig och efter att ha fått landa i mig själv? Är det bara egoism? Jag vet inte. Jag håller bara tummarna att hans jobbsökande ger utdelning, att han drar sig mot huvudstaden och gör avståndet lite mindre. Kanske kan till och med en praktikplats i Uppsala (skolan i Falun samarbetar med Akademiska Sjukhuset i Uppsala) ordnas så småningom. Det är åtminstone inte tiden det handlar om, för tiden går så fort och det kommer bara säga swisch innan de tre terminerna och de 60 poängen är klara.

Jag tänker tacka ja. Jag slänger in några finstämda ordspråk här:

En liten bit i taget, och du kommer långt.
- Spanskt ordspråk

Hjärnan är inte ett skepp som ska fyllas, utan en eld som ska tändas
- Plutarkos

Repetitio est mater studiorum!*

För att verka avspänd och helt tillfreds kan man gnola tiddeli-pom några gånger på ett vad-ska-vi-göra-nu-då-sätt.
-Nalle Puh

Nu ska jag ta tag i det som kallas LIA-rapport, igår på jobbet skrev jag ihop en enkätundersökning till mina sekreterarkolleger och till en av cheferna. Och dessutom ett frågeformulär angående förskrivning av receptfria läkemedel till en av läkarna, så jag hoppas hon vill svara på det. Och apropå det som står i rubriken så är min teori att jag är allergisk mot jordgubbar. Det klias så fort jag har ätit jordgubbar och det är ju fruktansvärt tråkigt. Nåja, lite kli kan man stå ut med. Det finns ju alltid någon tablett att ta eller någon salva att stryka på om det blir outhärdligt. För jordgubbar tänker jag äta, men kanske inte flera liter ensam... kan det ha något samband kanske? :0)

I morgon är det midsommar. Det betyder ny klänning, raggsockor, vin, grillat, sill, färskpotatis, tårta och förhoppningsvis inget regn. Låt oss hoppas!

Kram och glad midsommar till alla!





*Repetition är kunskapens moder.

Inga kommentarer: