2009/05/31

Sommarn kommer...

Tjolahopp!

Idag har jag rivstartat sommaren med en enormt ojämn och röd solbränna. Så går det när man tror att man har smörjt in sig överallt, men mönstret på mina ben talar sitt tydliga språk. Jag tänker låta er slippa bildbevis, det är inte vackert. Lite after-sun och mina sköna mjuka pyjamasbyxor är en bra återhämtningskur för kroppen. Det har annars varit en fantastisk dag i solen!

Den här helgen har varit lång och behaglig, haft mycket tid och tagit det lugnt. Övade på flextid i fredags, med all rätt. När jag gick hem klockan två hade fanns det en mapp med oskrivna journaler kvar. På mötet i torsdags morse fick jag ta äran för att vi ligger så bra till, det kändes bra! Från och med nästa vecka ska jag få tre dagars studier på hur övriga personalen jobbar. En dag med akutsköterskan, en dag med distriktssköterskan och en dag med en av läkarna. Det ska bli spännande, tänker sprida ut det med en sån dag i veckan så jag alltid har något att se fram emot. Torsdagarna tror jag, de är ändå den tråkigaste dagen i veckan! Nu har jag 20 praktikdagar kvar, det är inte alls många. Det har gått fort och de undrar redan hur de ska hinna med lika bra när jag slutar. Haha, jag är för bra! Men mitt sommarlov och min tid är dyrbara grejer, så det kommer jag inte kompromissa bort.

I fredags efter att jag gått hem tidigt åkte jag till Ica Focus och handlade ingredienser till sushi. Av pappa fick jag sist jag var hemma en SushiMagic. Dags för invigning tänkte vi!.Jag köpte otroligt god lax, avocado, gurka, misosoppa, norialger, wasabi, sushiris och soya. Även en sväng till systemet där jag köpte Sabai och fejk-japanskt öl (det var tjeckiskt...). Här nedanför har ni resultatet, en av våra absolut godaste och bästa middagar! Det kommer vi helt klart göra om.


Före.



Under.



Efter.

Lördagen spenderades inne i stan. Vi vaknade ganska tidigt, åt frukost och tog det lugnt innan vi åkte in till stan. Röstade, jag gick till Clas Ohlson och köpte nya hörlurar då mina försvann efter kryssningen (troligtvis på bussen), promenerade till Kungsportsplatsen och köpte glass, tittade om vi eventuellt skulle åka Paddan men vi var lite snåla och tyckte det var lite dyrt. Så vi la pengarna på att äta lunch på Jensens. Helt okej, men jag skulle beställt nötkött, snälla Storpäls delade med sig och åt upp mitt kött också.

Apropå glass; näst efter pappas italienska glass så gör GB faktiskt godast glass. Om det beror på att man är uppfödd på GB-glass eller om det faktiskt stämmer vet jag inte, men deras kulglass är helt klart godast. Någon som håller med? Diplom-Is och de här andra, de är inte alls lika goda. Och glass ska ju vara gott, annars är det ju ingen mening med det. För övrigt: att ha en glasskiosk på mindre än fem minuters promenadväg hemifrån är en bra sak! Mums!

När vi kom hem tog vi oss en powernap, mycket skönt! Kvällen ägnades åt att se tre filmer samtidigt. Vi såg dels på Terminator (och nu har vi bokat biljetter till Terminator: Salvation på torsdag kväll!), dels på en sorglig film med Charlize Theron (North Country) och avslutade med fragment av Drömkåken. (Fia: kommer du ihåg, "Inte tummen!"?). Det gick ganska bra faktiskt och lördagen var skön! Vädret kan ju verkligen inte bli bättre. Den här första sommarvärmen, när allt fortfarande är grönt är den allra bästa tiden, innan allt hunnit blomma över. Beställer genast sol i två veckor när jag ska åka hem på retreat till Västerbyn så man kan ligga på gräsmattan, bada i ån och äta pannkakor hos mormor!

Nu är det söndag kväll, jag har ägnat en stund åt att göra klart min fotobok. Nu ska jag bara göra en så där tre till, sen kan jag skicka beställningen. De övriga blir dock inte riktigt lika stora som den första (tror jag!) och av den enklare sorten. Ska även göra ett nytt album på Facebook, det var länge sen! Nu tror jag att jag har kommit ihåg att blogga om allt. Nästa vecka kommer bestå av en hel del träning, biobesök på torsdagen och så på lördagen blir det konsert tillsammans med Lisa och hennes kille, vi ska gå på Yvonne. Om den här veckan går lika fort som förra så är det snart helg igen! Önskar dig en fin vecka och så håller vi tummarna att solen fortsätter lysa!

5-i-topp sommarlåtar med garanterad sommarfeeling

5. Fredrik Swahn & Lattjolajband - Herrarna i hagen
4. Gyllene Tider - Tylö sun
3. Sven-Bertil Taube - Calle Schewens vals
2. Millas Mirakel - Rytmen av ett regn
1. Balsam boys - Här kommer sommaren

Kram!

2 kommentarer:

Pappa sa...

Fina sushi. Lycka till i fortsättningen.
Du glömde en låt, nämligen
Såmmarn kåmmar. Ursäkta stavningen.
Kram
Pappa

Prinsen av Underberg sa...

Det var inte illa med egen sushi, vi fick oxå en magic maker den verkar ju värd att prova. Ha en skön vecka lillsyster.
Lukas skickar en kram och mamman med.