2007/03/05

Cool runnings in a live long time-town.

Jag är hemma. Hemma. Hemma. I fredags kväll satte jag mig på ett bekvämt tåg och lät det ta mig hem till Dalarna. Somnade ganska snabbt mellan Göteborg och Hallsberg, trött efter lång jobbdag. Bytte tåg och läste lite i Bret Easton Ellis senaste bok Lunar Park, messade med mamma som befann sig på ett annat tåg. Till slut kom jag fram till Borlänge och möttes av pappa på stationen, vi väntade in mammans tåg från Stockholm och sen åkte vi hem. Jag var in en sväng på Cozmoz för att kolla läget och sen for vi hem till en kopp te och nybakat bröd. För att så småningom krypa ner i min egen säng, i mitt eget rum, med mitt eget akvarium som sällskap och med min egen randiga IKEA-katt som kramdjur. Äntligen hemma.

Jag längtar så mycket efter en egen lägenhet (självklart ihop med J, vill ju bo ihop med honom fortfarande), att få stänga min egen dörr om mina egna saker. Mina böcker och skivor och tavlor. Få bestämma själv, göra det jag vill och ha det som jag vill. Just nu känns det som att jag lika gärna kan börja packa ner alla mina grejer i kartonger eftersom vi ändå snart ska flytta. Jag blir inte glad när IKEA Family-katalogen kommer. Jag ser fina saker i affärer men ser ändå ingen mening i att ens tänka tanken på att köpa dom eftersom jag ändå inte har någonstans att ställa dom. Jag vill verkligen veta nu, helst igår, var vi ska bo när vi kommer hem ifrån Grekland. Ingen har ringt på min annons på Blocket. Jag vet att det kommer att ordna sig, vi kommer inte behöva varken bo på gatan eller flytta hem igen, men ibland känns det som ett alternativ. Bara för att få ha en egen lägenhet, en fin lägenhet med bokhyllor, tavlor, böcker. Jag längtar så mycket efter vårt eget. Det allra bästa vore förstås om vi kunde få bo kvar där vi bor nu, men samtidigt är jag så otroligt trött på våra fula andra hands-möbler, att ingenting är riktigt bra. Trött på den värdelösa duschen. Att inte ha vettiga garderober eller bokhyllor för mina kläder och böcker. Det enda som är bra är vår spis. Jag vill bara att det på något sätt ska ordna sig inom en översiktlig framtid, jag skulle vilja ha den vetskapen i bakgrunden innan våren kommer. För det finns hela tiden i bakhuvudet, att inte veta och det stressar mig.

Lördagen tillbringades på lite olika ställen. Först Kupolen med mamma, jeans var the mission och det lyckades efter bara ett litet sammanbrott. Sen hos T i hans nya hus. Te, MTV, prat, kattkel och mera prat. Fina T, glad över att vara en del av hans liv, han är så himla bra. Sen var jag hemma hos mor och far, duschade och bytte om, åt mat och sen åkte jag till S nya lägenhet. Vi såg på Andra chansen och sen gick vi ut på Bolanche. Det var så himla roligt att vara hemma och gå ut, höra bräkigt Borlängemål, dansa och se människor som jag kände igen. Tack S!

Söndagen spenderades framför sista timmarna av Vasaloppet, ganska seg och lätt bakis. Spenderade resten av dagen i soffan hos mamma och pappa framför friidrottsEM, somnade i soffan och kände mig ganska mosig resten av dagen. Vi lagade mat, sen mer TV och så kröp jag ner i min sköna säng igen. Lite sur för avsaknad av SMS, men trött så jag inte hann tänka så mycket på det. Bra helg!

Nu är det bara två dagar kvar och här hemma och jag har redan separationsångest. Jag längtar hem, det gör jag helt klart. Visst har jag allt jag behöver i Göteborg, men det är för j-la långt hem. För långt till mamma och pappa, för långt till syster medium, för långt till trollungen och för långt till det trygga som jag känner igen. Det är närmare till syster large också härifrån. Om det ändå vore lite närmare. Om landet ändå vore lite kortare.

Idag (måndag) har jag fått hjälp av S med att färga håret (är numera mörk), pratat och ätit lunch med S och en annan vän från länge sen. Sen blivit hämtad av syster medium på Par i hjärter där jag hämtat inspiration (tyvärr fick man ju inte kopiera de bilder man var intresserad av, typiskt.) och känt efter. Vi gav oss ut på en timmes tur på hästryggen när vi kom hem, det var helt underbart. Islandshästen Teitur var uppriktigt snäll och jag hade kunnat krama hur mycket som helst på honom. Tack syster yster för en bra dag, kakorna blev himla goda!

Nu är klockan mycket, jag ska gå och lägga mig i min sköna säng igen, lätt träningsvärk i insidan av låren och en lite dämpad känsla i kroppen. I morgon ska jag leka med A och trollungen på dagen, det ska bli underbart. Och på eftermiddagen ska jag fira syster mediums födelsedag. Det blir bra. Om ändå landet vore lite kortare...

Ps. Jag ska köpa mig ett par stora snygga skateskor den här våren. Jag vill ner på jorden igen, det är där jag hör hemma. Och för övrigt så kändes en ny tatuering som en bra idé... Något tribalaktigt. Kanske lejonet.
Ds.

Inga kommentarer: