2007/03/27

Jag borde sluta läsa kvällstidningar

Godkväll.

Ibland borde man se över sitt nyhetsintag. Jag borde helt klart sluta läsa skräptidningar och kvällspress. Anledningen En pucko ickeartikel

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,1032005,00.html

Den stackars flickan i artikeln hade det väldigt jobbigt. När de nödvändigaste räkningarna var betalda hade hon omkring tretusen kronor kvar att leva på. Och enligt artikeln hade hon inte råd att unna sig den mat hon tyckte om eller köpa någonting. Tack vare sin sambo kunde hon bo i sin smakfullt inredda hyreslägenhet med två katter. Stackars henne.

När mina räkningar är betalda den här månaden har jag ungefär niohundra kronor kvar att leva på. Okej att en tusenlapp hamnar som delbetalning till en utlandsresa, att ytterligare en halv tusenlapp går tillbaka till min privata bankman (mamma) och att jag unnar mig lyx som bredband och mobilabonnemang. En femhundring till ICA-kortet blir det också. Men faktum kvarstår, när allt är betalt finns det ungefär en tusenlapp kvar. Och jag behöver inte sitta och se förstörd ut i en tidning för det. Tack vare min sambo får jag mat och kärlek. (Lite lön på grund av två karensdagar, en sjukdag och en semesterdag. Samt dåligt med extratimmar.)

Tretusen kronor är ganska mycket pengar. Om du inte handlar endast märkeskläder och äter ute varje dag och gör impulsköp så kan du klara dig ganska länge på tretusen kronor. Utan att för den delen behöva välja bort god mat, en kopp kaffe med en vän eller en glass i vårsolen. Om du är lite sparsam och håller ett öga på dina utgifter så är tretusen helt okej att ha att röra sig med. Jag förstår verkligen inte att tretusen kronor över efter att allt är betalt kan generera en rubrik som denna "HON TJÄNAR MINST I SVERIGE". Och hon hade ju ett fast jobb, hon var trött när hon kom hem (hello, det är väl alla?) och hon övervägde att hellre gå arbetslös än att vara kvar på sitt callcenter. Med fast lön på nästan 13000 kronor. Jag känner mig kränkt.

Jag ska sluta läsa skräp. Läser hellre IC-kuriren.

1 kommentar:

Anonym sa...

Menar du ICA-Kuriren? :) /päls