2009/04/16

Parotis, celiaki, reflux...

matsmältning, gallgång, duodenum, esofagus, parotit, tonsillit, peri-tonsillit aka halsböld. Jag kan fortsätta en lång stund med dessa spännande ord. Japp, jag har tenta i anatomi i morgon. Om bland annat våra ungefär åtta meter tarmar, om blodomloppet och om hjärtsjukdomar. Om leukemi, vinterkräksjuka och pankreas. Skrumplever och fettlever. Så några timmar på förmiddagen och ganska många timmar på eftermiddag har jag ägnat åt att läsa, så jag känner mig väl förberedd.

Började torsdagen med en promenad i solen med Storpäls till grisarna vid Högsbo kyrka, de hade just fått mat och en av dom chompade i sig ett helt vitkålshuvud. Det lät roligt. Grisar har något speciellt över sig, de är fulsnygga. Är fortfarande lite förvånad över att ingen har varit och släppt ut eller rövat bort dom. Folk brukar ju tycka det är roligt att jävlas.

Nu väntar sängen på mig och jag ska läsa igenom anteckningarna en gång till, i morgon väntar först latinlektion på förmiddagen och så tentan och sen är det helg. Inga större planer förutom Bachs H-mollkonsert i Domkyrkan på söndag kväll. Det ska bli mycket mysigt! Ska även prova nya Magnum, den med mandlar och kolasås. Den låter farligt god för en Lillpäls. Godnatt!

Inga kommentarer: