2010/01/10

Nu är glada julen slut slut slut

Hej!


Nu har jag inte bloggat sedan dagen före julafton. En halv evighet sen. Jag har tänkt att jag skulle göra det, men har inte riktigt haft ro i kroppen. Nu däremot, nu är det söndagen den tionde januari och i morgon avslutas anatomikursen på högskolan med tentagenomgång och utvärdering. Jag har klarat den jättestora tentan, jag fick godkänt i slutbetyg och VG på min wiki-uppgift om hypotyreos. Skönt att börja terminen med allting färdigt. Ser verkligen fram emot en ny termin, det ska bli roligt att träffa mina klasskompisar igen och få nya utmaningar. Ny praktikperiod inom någon månad och lite mer latin. Tur jag har kvar ett gäng papper sen tidigare, de kan nog komma väl till pass. Så nu känns det jättebra att börja!


Julen är utstädad, jag har bara tre ljusstakar kvar i fönstren i väntan på att jag köper nya fönsterlampor. Det var en fin jul i år och dessutom ett väldigt bra nyår. Julafton började i Skräddarbacken med frukost, morgonpaket (yllefilt till soffan, skön!) och sedvanlig julskiva. Efter det var nästa stopp Falun, hämta farmor och träffa brorsdotterfamiljen. Livia fick lego av oss och vi byggde ihop en jättefin husbil. Hon är superduktig på att bygga efter ritning. Dessutom är det väldigt roligt att bygga med lego, så det kommer vi nog göra mera. Legoborg nästa? Efter Falun åkte vi mot slutmålet, mitt kära Västerbyn och världens godaste julbord. Det var en jättefin julafton. Vi såg på Kalle Anka och Karl-Bertil, vi åt julgodis, vi pratade, vi öppnade paket, spelade alfapet och hade det allmänt julmysigt. Och juldagen, vilken dag! Först lång sovmorgon, sen kom katten och gosade (och bets...), när alla vaknat åt vi en superjuldagsfrukost och pratade länge. Sen såg vi på Bröderna Lejonhjärta och ägnade oss åt att kommentera hela filmen. Det var roligt! Framåt eftermiddagen åkte jag och pappa in till Hedemora, hämtade min dammsugare som bott hos Lars ett tag och sen tog jag tåget hem till Borlänge för sedvanlig juldagsfest med mina underbara vänner. Utgång på Bolanche med mängder av kära återseenden! Hem till min egen soffa, annandagen tillbringades där...


Sebastian - katten i Hampus

Hem till Borlänge. Hem till Borlänge. Det känns verkligen så bra att säga så. Att jag tog det där beslutet i somras att tacka ja till platsen på skolan i Falun, att jag bestämde mig för att mitt mående är viktigare än något annat är bland det bästa jag har gjort. Det finns mycket jag ångrar, det finns mycket som jag idag kan undra varför jag gjorde och jag kan nu i efterhand se hur dåligt jag har mått i perioder. Jag försöker, även om det är svårt ibland, att se det som vägen som har lett mig hit och jag försöker bara tänka på de bra sakerna. Och nu är jag hemma. Jag tror att när jag förstod att Storpäls skulle finnas kvar, då vågade jag lämna allt det där som bara var halvbra och framför allt, allt det som var dåligt, då var det så enkelt. Och jag tror att det har gjort mig starkare, jag har bevisat för mig själv att det går att börja om och det är inte hela världen att man gör fel ibland. Nu är jag i Borlänge. Nu njuter jag av att veta att efter en mysig helg med syster Medium, Hockeyboy och Prinsen, så ska jag inte sätta mig på ett tåg och åka hem och inte komma hem på länge igen, utan efter lutfiskmiddag och kakor uppe hos mamma och pappa i Skräddis så satte jag mig på bussen ner till stan, klev av vid busshållplatsen och gick de drygt tio minuterna hem. Hem till min lägenhet, hem till mina saker och hem till mitt. Borta bra, men hemma bäst!


Nyår var för övrigt det bästa på väldigt länge. Några dagar efter jul tog jag båten över havet till ön och till min stora kärlek. Vintern följde med och jag fick se Gotland i vintertappning. Vi spelade ett parti Finans som jag vann, bytte julklappar (jag fick en plattång och första säsongen av Gilmore Girls, Storpäls fick två slipsar) och myste. På nyårsafton åt vi god mat, drack vin, smällde raketer och drack champagne! Nyårsdagen var en väldigt långsam dag, vi gjorde inte många vettiga handtag då, men det var skönt. Lördagen tillbringades inne i Visby, vi tittade lite på rean, fikade på Café Ringduvan, åt kinamat till middag och sen såg vi Avatar på bio. En supermysig dag, med snöstorm och massor av minusgrader. Tur man hade Storpäls att krama på. En hel vecka var jag på Gotland och hade semester, det var verkligen välbehövligt och skönt. Nu är det som sagt söndag, jag fortsätter mitt påbörjade projekt "Se på Tre Kronor på youtube", är inne på säsong fem av tio och det är faktiskt ganska roligt. Ätit lite kvällsmat och har krupit in i min mellandagsreapyjamas med renar på som jag fick av Storpäls. Upp tidigare än på länge i morgon, men det känns bara bra!

Kram på er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kram tillbaka, det är mysigt att ha dej nära tycker mamslan !

Anonym sa...

Vad skönt att du börjat blogga igen! Jag har saknat det. Du skriver dina tankar så bra!
Tycker vi på 1:an

Anonym sa...

Donna! Jag vill ha de där bilderna från Gävlehelgen! :-) Tycker att vi är så fina i våra klänningar. Funderar faktiskt på om jag ska byta till den här bloggsidan, verkar schysst att kunna lägga upp bilder så där mitt i texten. Är det svårt och krångligt? Puss!/Hjördan

Anonym sa...

Ps. Saknade dej på julåttan! ds.

PrincessGaia sa...

inte tjugondedag knut än...på 4,5h iaf:P då skall julen ut..inte INNAN!!
hypotyreos..det är sånt jag har..vad skrev du för revolutionerande?

Och jag tycker du borde bli mer frekvent med bloggandet..ekar tomt här lite väl länge mellan inläggen..*sakna*
MEN...GRATTIS till betygen..fan vad duktig du är!!! Keep em commin^^
*kramizar*

Anonym sa...

Vi här i Underberg gillar att ha en moster som kan kvista förbi lite närsomhelst.