2009/12/14

Rapport från soffan

Hej!

13 dagar sedan jag skrev det oerhört glättiga julinlägget. Julstämningen har hållit i sig även om den har blandats med anatomiplugg och flytt och nu är det alltså den 14e december. Det är kväll och jag ligger i min fina 70-tals-soffa och tack vare Fia så kan jag dessutom surfa. Jag har överlevt att inte ha internet, men det har varit lite tomt och det är så mycket jag kommer på att jag behövt kolla upp men inte kunnat. Bara det att inte kunna betala räkningar (som redan börjar ramla in på hallmattan) eller kolla e-posten har ju varit lite jobbigt. Nu är jag dock uppdaterad, bloggarna är lästa, räkningarna betalda, några julklappar beställda och jag är tillbaka på Facebook. Förhoppningsvis är snart Bredbandsbolagets tekniker här och drar sladdar i mitt telejack, då får jag både bredband och hemtelefon och Voddler. Yey!

Så, flytten. Jag har nu installerat mig i lägenheten och det börjar kännas som hemma. (Jag har tyvärr ingen minneskortsläsare här just nu så bilder får komma i nästa inlägg.) Jag sover gott i min säng i mitt sovrum. Nytt duntäcke och en ny kudde och nya påslakan. Den stora randiga katten sover också där liksom mina två nallar. I garderoben har jag bra ordning på alla mina skor, de står prydligt uppradade i trådbackar på bubbelplast med supersnygga skoblock i som ser ut som hjärtan. I köket har jag både en micro, en pall, ett sidobord och ett lagom stort skafferi där jag får plats med det viktigaste. Kylskåpet är lagom fyllt med nödvändigheter som messmör och mjölk. En stor oboyburk har jag också skaffat, dock inte en originalversion, men det finns ju på Tradera. I vardagsrummet har jag min fina soffa, ett stort soffbord med julduk, en tomte, en ljusstake med kalenderljuset och värmeljushållare och det stora köksbordet. Har köpt en smårutig vaxduk som ligger på och det är jättefint. Det står två ljusstakar på köksbordet, en lite julduk ligger där också och så står det en åsna där. På en TV-bänk står min julklapp; en 32" stor platt tv och en dvd-spelare. Där står dessutom två åsnor till, det ligger en julduk där och nedanför har jag ställt min sovande ängel som jag köpte för många år sedan. I fönstren står ljusstakar och det är så fint. Utsikten över stan när det är mörkt är inte dum den heller. Jag tror att jag kommer kunna bo bra här, ända till den dag jag ska bo någon annan stans. Dit är det dock långt och jag tänker inte flytta i första taget. Minst ett år till är det här jag ska bo, leva och frodas och bli läkarsekreterare, minsann!

Idag var jag och mamma till Falun och tittade på Livias luciatåg. Det var fint och lagom långt (tio minuter) och det kändes bra att vara med. Följde med hem till Skräddis sen och hämtade ytterligare en kasse med saker, några snygga julpynt och lite annat. Det bästa var att jag gick till en granne och fick med mig hennes Electrolux Assistent och dessutom fyra lådor med påläggschoklad från Danmark. Mumma! Så nu kan jag göra riktigt bra degar, har alltid velat ha en sån köksmaskin! Så i morgon ska jag baka lussekatter efter att jag har varit på Kupolen och köpt julpyssel och efter att jag har klippt mig och färgat håret. På onsdag ska jag, syster medium, prinsen av underberg och hockeyboy ha julpyssel hemma i min lägenhet. Då gäller det att ha glitterlimmet, saxarna, julmusiken och hobbyfärgen redo!

Kram till er!

Inga kommentarer: