2009/12/01

24 dagar till jul

Glad första december!

Idag är det första december och det är 24 dagar kvar till julafton. Det är något speciellt med den här dagen, för idag får man börja titta på sin egen favoritjulkalender (de som sänds nu för tiden går ju inte att titta på för en så gammal människa som jag, tacka vet jag Pelle Svanslös, Sunes Jul och Jul i Kapernaum) och så får man lyssna på julmusik. Lars Vegas Trio hade officiell lyssning den 27e november på Lars christmas, men det är lite fusk. Idag är det dock helt okej! I år är december en välplanerad månad. Har redan klarat av ett par saker, men det står fortfarande massor kvar på listan. Till helgen till exempel åker jag till Hjördis i Gävle. Dels för att krama på henne och dels för att gå på julkonsert i Gävle Konserthus. Julbord och julpyssel och julgodistillverkning. ska också hinnas med. Det där med att jag har en tenta i mitten tänker jag inte på idag. Julafton är planerad nu och det ser jag fram emot. Jag, mamma, pappa och farmor kommer åka till Västerbyn. Jul i Västerbyn är ju trots allt det mysigaste. Julmiddag i Hampus med mormor och morfar, mostern, Kalle och kusinerna går inte av för hackor!

Idag visar sig dessutom vädret från sin snälla sida. Två minusgrader och solsken och det var lite lite snö (läs: frost) på marken. Det hjälper helt klart till att bättra på julkänslan. Att min hals håller på att åka ut på E-bay till högstbjudande spelar inte så stor roll. Det hjälper med Ibumetin och turkisk peppar. I söndags fick jag dessutom lite adventsstämning då jag för första gången på väldigt många år fick spela adventskonsert med orkester. Det var väldigt fint och min kära vän Karl-Peter var solist. Vi spelade en Concerto Grosso av Corelli, en Chaconne av Purcell och en hel drös med adventssånger. Att spela i Stora Tuna Kyrka är alltid lite speciellt och det var en fin konsert. Nu är det juluppehåll från orkestern och efter nyår tänker jag försöka mig på att hinna med att både spela och träna. Det ska gå! Våga vägra välja!

Här följer min lista på vad som behövs för en lyckad väntan på julafton, .

Julskivor
Lars Vegas Trio - Lars Christmas
Various Artists - Glitter, glögg och rock'n'roll
Peter Jöback - Jag kommer hem igen till jul
Absolute Christmas (originalskivan)
Till julaftons morgon: Agneta Fältskog och Linda Ulvaeus - Nu tändas tusen juleljus

Någon av dessa julkalendrar
Pelle Svanslös (julkalender 1997)
Trolltider (julkalender 1979)
Sunes Jul (julkalender 1991)
Jul i Kapernaum (julkalender 1995)
Klasses julkalender (julkalender 1992)
Kurt Olssons julkalender (julkalender 1990)
Mysteriet på Greveholm (julkalender 1996)
Dieselråttor och sjömansmöss (julkalender 2002)

Tillbehör
Liljeholmens kalenderljus, ett måste!
Pepparkakor och lussekatter
Glögg (kan drickas nästan när som helst)
Massor med Liljeholmens kronljus och värmeljus
En ny mysig pyjamas att mysa runt i (till dan före dopparedan)
Snö (kan ju inte garanteras, men det finns ju snöspray och på 24 dagar hinner det hända mycket)
Önskelista till tomten
Ny julklänning. (Det har jag ordnat, en fin svart med blommönster, KappAhls barnavdelning...)

Nu är det bara att kasta sig in i december med ett glatt humör!

Den som förresten har Hertig Hans slott på band, säg till!

1 kommentar:

Moa sa...

Det ska bli så mysigt att ni kommer på julafton! Jag tror att jag också ska köpa en julklänning, jag har spanat in en fin på Indiska som jag nog slår till på. Kramar