2010/10/04

MSC Splendida - dag 5&6

This time for Africa!

Dags för nästa stopp. Efter en lång resa på havet från Barcelona kom vi fram till Tunisien och närmare bestämt Tunis. Den här dagen åt vi lunch till frukost då vi prioriterade sömn framför frukost, men det gick bra. Det var väldigt lugnt i buffén så pass tidigt. Det bästa med lunchen var en helt otrolig chokladmousse som jag hittade i dessertbuffén. Mums! Vi hade en lugn och skön dag medan båten låg i hamnen i Tunis. Storpäls tränade, jag löste korsord och vilade lite. Framåt eftermiddagen tog vi våra pass (för säkerhets skull) och klev av båten. Mest för att ha varit i Afrika och det var vi. På kajen låg det fyra stycken dromedarer och solade sig, de såg jag när båten la till. Då kom de gående i en rad medan några trumslagare spelade trummor. Kring hamnen hade de byggt upp lite av en kuliss med fina hus och säkert någon bar/restaurang, medan det runtomkring var en stor byggarbetsplats. Lite roligt faktiskt. Medan vi tittade på dromedarerna och jaktfalkarna hade MSC Splendida stor säkerhetsövning som vi fick bevittna. Det såg ut som en jättestor myrstack när personalen vällde ut i olika formationer och grupper från alla dörrar. Gav verkligen en bra bild av hur mycket personal det faktiskt finns på den stora båten. Så vi hade en mycket lyckad halvtimme i Tunis, precis lagom!

När vi tittat klart på dromedarer och säkerhetsövningar tog vi oss till favoritvattenhålet Sports Bar för cocktails och mellanmål. Chicken wings och Trio Mini Hamburgers. De var verkligen jättegoda! Bra personal, goda drinkar och kanonbra mat. De hade dessutom happy hour (åtminstone enligt nyhetsbladet) så det blev två cocktails där på tidiga kvällen. På vägen ut mötte vi Sofie och Remus, något stressade efter att i sista stund hunnit på båten efter dagens utflykt. De behövde nog också en cocktail och en kycklingvinge! Mätta och nöjda tog vi en tur i taxfree-butikerna och bara strosade omkring på båten. På kvällen var det sen middag av någon anledning och ingen show, men som vanligt mycket prat och skratt vid vårt bord och vi gick sist av alla. Igen.
Malta

Det bästa stoppet gjorde vi nog ändå här. I Valletta på Malta. Vaknade som vanligt av att båten skakade och att kaptenen vände på en femöring och fickparkerade fartyget. Svårt att förstå hur det går till egentligen. Vi åt frukost tidigt, jag åt som en häst (massor med god yoghurt och smörgåsar) och sen tog vi oss in till Vallettas centrum, dit var det jättelätt att ta sig. Ungefär 10 minuters promenad i fina gränder och sen var vi mitt
på shoppinggatan. Jag var väldigt sugen på att köpa en ny klänning men hittade ingen som var perfekt. Valletta var en jättefin gammal stad med fina hus, utsikten över havet och hamnen var fantastisk. Vi knatade ner för shoppinggatan, hittade en liten marknad och där fanns det en hel del roligt. Då Storpäls den här dagen fortfarande var under 30 inledde vi shoppingturen med att köpa varsin fotbollströja. Storpäls valde en brasiliansk landslagströja med Robinho på ryggen och jag valde FC Barcelona med Messi. Jag som inte är så stor köpte barnstorlek och fick dessutom ett par shorts. Riktigt bra souvenirer! När vi gått i mängder av affärer satte vi oss på en stor uteservering och tog ett mumsigt fika. Det kändes verkligen bra att sitta där, som att plötsligt vara på Malta vore det mest naturliga i världen. Härlig utflykt!

Eftermiddagen och kvällen bjöd på massor av skojigheter. Ett eftermiddagsbad, lite chill, MNK och tidig show innan middagen. Och förstås, igen, mini hamburgare på Sports Bar (fast nu delade vi på en portion) och en Tequila sunrise. Cocktails var verkligen en bra grej! Kvällens show var en fantastisk schack-historia, häftig koreografi och otroliga kostymer. Repakrobater som utförde hisnande nummer och en jonglör som jonglerade med någon slags stålkonstruktion. Mellan showen och middagen blev det tid för fler cocktails och mer snacks, jag delade ut (på begäran) inbjudningar till fler cocktails på Storpäls födelsedag. En middag med svärdfisk och den fantastiska chokladmoussen med marängtäcke. Lycka! När middagen var uppäten och vinet uppdrucket och vi återigen lämnat restaurangen och Mushin gick vi upp till Aqua park för Barracuda-drinkar, ananasar till alla! Dans, musik och eldshow. Dansade lite waka-waka och mambo med Sofie. Framåt småtimmarna drog vi oss tillbaka., lagom runda under fötterna igen Vid det här laget började jag verkligen känna mig hemma på MSC Splendida, tog ett tag att acklimatisera sig. Stoppet på Malta var verkligen bra, dit skulle jag gärna åka tillbaka (också). Från Malta tog vi sikte på Messina på Sicilien.

Det gör sig inte riktigt bra i text, men om du vill se fler bilder, så kan jag rekommendera den här sidan. Du får börja titta från sista sidan för att komma till de första bilderna. Välkommen dit!