2010/03/07

Goggeli-goggeli-gogg!*

Godkväll!
Att vara moster till lillprinsen är verkligen ett uppdrag som skänker stor glädje. Den här helgen har varit väldigt bra. Det är bra skönt att ha familjen på nära håll, eller åtminstone delar av den, så jag kan ta en helg då och då att träffa syster Medium, Hockeyboy och Prinsen i flera timmar. Hela veckan har varit bra förresten, har tränat massor och i torsdags imponerade jag på mig själv genom att köra dubbelpass med pump och combat. Visst var musklerna trötta, men flåset hängde med bra och jag gick nog sista halvtimmen bara på adrenalin. Det var verkligen roligt! Kommer nog bli bra att köra pump igen, trodde jag skulle tycka det var trist, men det kändes bra och jag vet ju hur snabbt resultaten kommer.

I fredags träffade jag mamma och vi åkte på utflykt till Falun. Vi gick på Dalarnas museum och tittade på en utställning om Dalmåleri och Dalahästar, åt en god lunch på Kopparhatten och sen gick vi en shoppingrunda på stan. Tyvärr var second hand-affären vi ville besöka stängd, det var lite tråkigt. Vi hittade en antik-affär som visste att ta betalt, där hade jag annars kunnat köpa många fina saker till min lägenhet. En jättefin sekretär, ett soffbord i teak och säkert ett gäng andra saker också. Det hade dock blivit väldigt dyrt. Nåväl, titta är ju gratis. Jag hittade en fin vardagsklänning på Indiska, som för övrigt hade väldigt mycket fina kläder som jag gärna hade köpt också. Tur att ekonomin inte är på topp, det blir lättare att stå emot då. Dessutom så vill jag invänta våren nu innan jag köper nya kläder, för nu längtar jag verkligen efter den. Det jag dock funderar på att köpa mig är ett par snygga gummistövlar, det känns som att årets snösmältning kommer bli ett kapitel för sig och tills dess att vägarna har torkat är det nog gummistövlar som gäller. Det måste ju finnas fina någonstans, om inte annat, på nätet.

I lördags var det dags att fira storasyster Mediums födelsedag. Det gjordes med fullt hus i Underberg, med rödbetssoppa och hallon/chokladtårta. Mums! Jag stannade kvar över natten för att titta på Vasaloppet på söndagsmorgonen. Vi gick ut i solen och lekte när alla hade åkt hem, det var superskönt! Solen värmde verkligen och Prinsen gillade att stå i en snödriva och se sig omkring. Vi gjorde snökakor som dessvärre hade frusit under natten, oops. När vi kom in lagade Håkan en helt otrolig kräftsoppa som vi åt till förrätt. Prinsen hade en ochi-dag (nej-dag från grekiskan) och var tvärtemot det mesta, men höll ut ganska länge ändå. Kan ju inte alltid vara ett solsken, då blir ju alla så bortskämda. Vi fortsatte kvällen med fylld fläskfilé, lösgodis och Gin Rummy, kan erkänna att jag inte vann... Idag började vi dagen med Vasaloppet, lagom avslappnat i soffan. Prinsen var på mycket bättre humör och gjorde silly walks och pratade och läste DVD-omslaget till Nasse hundra gånger. När Jörgen Brinck hade vunnit Vasaloppet åkte vi till Västerbyn på utflykt för middag och firning av kusin Love. Det var väldigt mysigt. Åt lax, potatis och romsås till middag, med prinsesstårta till efterrätt. Träffade mostern och kusinerna och några Sälen-resenärer som hade vägarna förbi och fick äta några julkakor (mormors spritskransar och chokladkakor) i det 27 grader varma köket. Sånt gillar jag verkligen! Jag har skrivit om det förut, om hur mycket jag gillar de stora sällskapen och allt tjatter. För det gör jag! I år längtar jag efter sommaren, jag hoppas på sommarjobb och på många fler dagar i Västerbyn än vad det har blivit de senaste åren. Undrar om de behöver några sekreterare i Långshyttan?

Nu är det då söndag. Inför kommande vecka känner jag bara att det kommer bli en bra vecka. Vi har tre heldagar i skolan och ska börja med latinkursen. Skönt med mycket undervisning och det blir kul att få umgås mycket med tjejerna i klassen. Ska leta fram mina grammatiktabeller och ta med mig, tror jag kommer ha stor nytta av dem. Blir roligt med en ny kurs och en ny lärare, får väl se hur mycket det är som sitter. Ibland kommer jag på mig att böja ord som jag läser, och jag tror att jag får till det ibland. Hinner inte med något dubbelpass på gymmet den här veckan, men combat/pump/combat blir det iallafall. Det räcker.

Ha en fin vecka!

*Prinsens tjattrade ljud som var bland det första han sa och som nu är ett tecken på att han trivs med tillvaron. Tror jag. Det brukar följas upp av silly walks och backhopparstil på springandet. Sötnos!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har lille prinsen slocknat i soffan. Han gillar att ha sin lilla moster nära. Han sade ditt namn flera gånger nu ikväll så du är populär. Kramar från Linda

karin sa...

Hej Jonna! Vad kul att du också bloggar! :) Just det! Du hade ju också förmånen att få handla dessa underbara karamellstrutar! :) Hoppas allt är bra med dig? STOR kram tillbaka!